Sunday, September 19, 2010

MENGKABONG TERBAKAR

Sunday, September 19, 2010 0 ulasan


TUARAN: Lebih 30 penghuni enam rumah papan hilang tempat tinggal, apabila kediaman mereka musnah terbakar di perkampungan nelayan atas air, di Kampung Pensurun, Mengkabong, di sini (gambar atas) pada pagi Aidilfitri, kelmarin.

Sewaktu kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, sebahagian besar penghuni rumah terbabit tiada di rumah, kerana pergi menunaikan solat sunat Aidilfitri di masjid terletak kira-kira 150 meter dari lokasi kejadian.

Api dipercayai bermula dari sebuah rumah, sebelum merebak dengan pantas pada lima rumah lain yang dibina terlalu rapat di antara satu dengan lain, di situ.

Kebakaran itu menyebabkan pemilik rumah terbabit gagal untuk menyelamatkan harta benda, termasuk dokumen penting mereka dari rumah yang musnah dalam tempoh 20 minit itu.

Seorang mangsa, Laiman Siso, mendakwa bukan saja kehilangan rumah didiami 12 anggota keluarganya, malah tidak sempat menyelamatkan harta benda ada di dalam rumah itu.

"Semua persiapan Aidilfitri turut musnah sekelip mata. Ketika kejadian, saya tiada di rumah kerana pulang menyambut Aidilfitri di rumah mertua di Sembulan, Kota Kinabalu,” katanya.

Sebanyak lima jentera bomba dengan 20 anggota, dua dari Balai Bomba Tuaran, Balai Bomba Kota Kinabalu (2) dan Balai Bomba Lintas (1) bergegas ke tempat tragedi untuk memadamkan kebakaran sebaik menerima panggilan kecemasan jam 8.18 pagi.

Pemangku Pegawai Penjaga Balai Bomba Tuaran, Lanjuran Bilang, berkata sewaktu tiba di tempat kejadian, sebahagian besar rumah papan itu sudah musnah.

"Kami berjaya mengawal kebakaran itu jam 8.29 pagi, walaupun menghadapi sedikit kesulitan kerana tidak ada pili bomba di kawasan terbabit, yang terletak di atas air.

"Namun, usaha memadam kebakaran berjaya dilaku menggunakan pam mudah alih, dengan menyedut air laut," katanya.

Bilang berkata, tiada kecederaan dan kemalangan jiwa berlaku dalam kejadian itu, punca kejadian dan jumlah kerugian masih disiasat.

14/10: MENGKABONG TERBAKAR

Category: General Posted by: keruak

http://www.keruak.com/diariyb/news.php?itemid=1209

Catatan : Pada 1 Syawal, di pagi Aidilfitri....

Posted in

0 ulasan:

Post a Comment

Pages

Followers